Dagboek reis NW USA & SW Canada – Ralph en Simone 2015 Pagina laatst bijgewerkt op 21-6-2015
Week 4
Hyperlinkpagina
(alle hyperlinks van de reis, o.a. campings)
Voorbereiding
Nadat
we in 2010 voor de laatste keer in de USA geweest waren, en voor het eerst de
camper als vervoersmiddel hadden gebruikt, hebben we na een aantal vakanties in
Europa te hebben doorgebracht, opnieuw besloten om naar de USA te gaan. We gaan
vier weken, de reis hebben we geboekt bij Tioga Tours, hierbij hadden we in
2010 ook geboekt.
Het wordt wederom een one-way trip, we starten in
Seattle en eindigen in Salt Lake City. We vliegen met KLM-Delta.
Hieronder de geplande route.
Route
Deel 1 (gepland)
Route deel 2 (gepland)
De vliegreis, camper en hotels zijn geboekt bij Tiogatours
De camper is een C-25 camper van Cruise America, deze is voorzien van alle gemakken, waaronder een magnetron en generator.
Dit is
ongeveer de planning. In tegenstelling tot 2010 hebben we veel meer campings
gereserveerd, omdat we in een periode zitten met een aantal vrije dagen in de
USA en Canada. Zo is het in Canada Victoria Day (wij zijn dan
in Jasper) en in de USA een week later Memorial Day (wij zijn dan in Yellowstone.
Ook hebben we de veerboot naar Vancouver Island op de heenweg al geboekt (CAD
136,-)
Wat is het toch leuk om je al voor te bereiden voor je weggaat.
We hebben al een aantal campings geboekt, vanwege drukke weekenden door Victoria day in Canada en Memorial day in Amerika.
Ook hebben we dit jaar voor het eerst de route en campings alvast gepland. Zodat je niet ter plekke nog moet gaan zoeken. Geeft nu al rust. We weten nooit of de laptop het doet op de camping, vanwege de WIFI.
Route hadden we al van Tioga Tours gekregen, zijn er niet veel van afgeweken. Hier en daar een dagje extra of via een andere route naar het volgende punt.
We hebben ook al een paar Youtube filmpjes bekeken van de parken die wij gaan bezoeken.
Via Tioga Tours hebben we ook blogs kunnen lezen van andere reizigers. Via AllesAmerikaForum en CanadaForum hebben we een hoop informatie kunnen vinden.
Vrijdag 1 mei
Mijn vakantie is begonnen. Ralph moet nog 2 diensten. Zondagmiddag begint zijn vakantie, na te hebben geslapen uit de nachtdienst.
Ik heb al lijstjes gemaakt wat we per dag moeten gaan doen en die van vandaag afgewerkt.
Zaterdag 2 mei
Ralph is naar de studio voor de nieuwsuitzending voor de radiozender RTVNoordkop. Wat wij altijd doen is even samen uitgebreid brunchen, wanneer we samen vrij zijn. Ondertussen de accu’s van alle apparaten op laden. Moeten bij de douane allemaal vol zijn, zodat je kan laten zien wat de echte functies zijn alle apparaten. Daarna alle apparatuur met de benodigdheden in de handbagage gedaan. Alle papieren samen gecontroleerd en in een map gedaan.
Maandag 4 mei
Koffers zijn ingepakt, altijd spannend of alles er in past en of het onder de 23 kilo blijft. Gelukkig is dit zo, alleen geen zomerjassen aan maar de winterjassen aan, want die nemen wel erg veel plek in. Binnen een uur al geregeld. Ben al dagen bezig met wat er in moet en of het wel gaat, maar het is zo gepiept.
Dinsdag 5 mei
Laatste dag om alles in te pakken en te controleren. Zo klaar. Huis aan kant maken. Briefje maken met belangrijke informatie voor de oppas van het huis en de katten.
Alvast geprobeerd in te checken, maar dit lukte niet. Dan maar KLM gebeld deze heeft ons ingecheckt. Maar ook niet helemaal, lukte haar ook maar half. Raar hoor.
En nu maar wachten en wachten. Laat naar bed gegaan omdat je anders in het vliegtuig wakker blijft en je 9 uur achteruitgaat met de tijd. We vertrekken in de ochtend en komen aan in de ochtend. Dus je slaat een nacht over voor je gevoel.
Woensdag 6 mei
Vliegen
Schiphol – Seattle
Het is zover, na weken voorpret en voorbereiding, gaan we vandaag echt weg.
Voor half 5 staat de wekker. Ik heb hooguit 1 uur geslapen en Ralph hooguit 5
uurtjes, dit halen we wel in, in het vliegtuig. Sander rijdt met ons mee, want
hij neemt de auto terug naar huis. Op Schiphol eerst ontbeten met elkaar bij de
Burger King, na de koffers te hebben ingeleverd. Konden weer niet zelfstandig
inchecken, ook niet met de mail die wij hebben gehad van de KLM gisteren. Waar
het aan ligt weten wij niet en de baliemedewerker zei dat ons hotel niet
gekoppeld was aan de tickets (Veligheid- ESTA).
Uiteindelijk toch gelukt. Rond 9 uur konden wij het vliegtuig al in, maar
helaas gingen wij pas rond kwart voor 11 de lucht in, i.p.v. 10 uur. Boardcomputer
was stuk en vervangen. De vlucht ging goed, stoelen zaten heerlijk, beenruimte
was prima. Eten en drinken in overvloed, bleven ons maar geven. Rond 14 uur
mochten wij eindelijk slapen. Kregen wel een fles water, stel je voor dat je
dorst krijgt. Ongeveer 2 uur later werden wij weer gewekt doordat ze langs
kwamen met een warm handdoekje om je handen te verzorgen en daarna krijgen wij
weer eten en dubbel drinken. Wij kwamen niet met trek het vliegtuig uit, wat
vaak wel het geval is. Wat een goede maatschappij is Delta. Niet alleen om het
vele eten en drinken, maar ook om de goede verzorging en de goede stoelen en
beenruimte.
Eenmaal aangekomen in Seattle stond wij bijna een uur in de rij voor de douane, wat een ramp zeg. Gelukkig konden wij samen bij de douane langs, vragen konden wij samen beantwoorden. Ik met mijn Engels kom er de eerste dagen niet mee weg, gelukkig dat Ralph er is om de vragen te beantwoorden. Ik wordt er altijd een beetje zenuwachtig van. Wat zijn die Amerikanen toch snel en onverstaanbaar met hun Engels.
Koffers waren er gelukkig wel snel en hadden wij ook snel de metro de Link. Om daarna nog een kwartier met alle koffers te sjouwen, hebben wij een taxi geregeld. Achteraf goed, want de weg ging flink omhoog. Om helemaal de taxi te nemen van het vliegveld was een dure business geworden. De metro Link was maar 3 dollar per personen de taxi 10 dollar.
Om half waren we eigenlijk al aan het instorten van de moeheid, maar bedachten wel om iets te gaan eten. Om half 8 ging het licht uit en vielen wij direct in slaap, Nederlandse tijd half 4 ‘s nachts. Best een lange en vermoeiende dag achter de rug.
Ons vliegtuig
Gevlogen: 4862 miles/ 7825 km
Donderdag
7 mei
Transport naar Cruise America:, daarna naar
camping in Bothel
De dag dat we de camper kunnen ophalen bij Cruise America. Wij hebben zeer goed geslapen. Pas op half 6 klaar wakker. Nog even gelezen en rond half 8 richting het ontbijt gegaan. Het was een continentaal ontbijt, het smaakte goed en was erg uitgebreid. Gisteren gebeld naar de verhuurmaatschappij om te vragen hoe laat wij de camper konden ophalen. Dit was al om 11 uur. Eigenlijk hadden wij hem pas in de middag de camper moeten halen, want als je ’s morgens de camper wilde halen moest je er extra voor betalen (early bird). Dit was eigenlijk wel lekker, Seattle was alleen een slaapplaats, niets van Seattle gezien. Volgende keer beter. Om kwart voor 10 de taxi Uber Xl gereserveerd, met de gedachten dat hij ons pas over een kwartier kwam halen, echter hij kwam ons al over 7 minuten halen. Wij moesten nog uitchecken en naar beneden met alle koffers, snel nog de kamer gecontroleerd of wij nog iets vergeten waren. Net uitgecheckt en de taxi stond al klaar. Aangegeven waar wij naar toe moesten. Hij gaf aan dat hij hier niet vandaan kwam. Dus hij wist vrij weinig van de omgeving. Toen wij het over Cruise America RV hadden begreep hij ons niet, want in zijn hoofd bestonden er geen cruise schepen terminals in Everett. Pas toen hij het zag, begreep hij het pas.
Camperfilmpje bekeken, verplicht en daarna rondje camper gelopen met een van hun om te kijken of er nog bijzonderheden aan de camper waren, schade die niet genoteerd waren en dan op onze kosten komen. Alles in gepakt en richting de Wallmart gereden voor de inkopen voor de aankomende dagen.
De camping in Bothel Lake Pleasant zag er mooi uit rond een meer. Deze camping had 2 derde alleen maar supergrote campers, ter grote van een bus. Oudere Amerikanen krijgen geen AOW en kunnen hun huis niet meer betalen en kopen dan een camper, maar wel met alles erop en eraan en nog een grote dure auto en soms nog een grote boot erbij. Dit is zeker niet duur. Als zij het te koud vinden, vooral in de winter, vertrekken zij naar Florida. Wij gaan dan naar Spanje. Eigenlijk wel een mooi idee.
Maar vanavond zag ik ook veel mensen thuis komen na 19 uur, kwamen dan terug van hun werk. Dus deze groep is er ook nog.
Het weer: zonnig +/- 18 graden, wel een fris windje. Gereden: 15 miles/ 24.1 km
Onze Camper
Ëen van de campers op de camping, dit bedoelde ik met grote campers, dure auto’s
Vrijdag
8 mei
Vandaag staat in de planning het bezoek aan de Boeingfabriek in Everett. De rondleiding duurt anderhalf uur.De
vrouw die ons rondleiding is erg enthousiast en praat erg snel en op zijn Amerikaans.
Voor mij niet te volgen en voor Ralph moeilijk te volgen. Wij hebben de 777 en
de nieuwe 787 gezien in aanbouw gezien. De 787 heeft voor ons een voordeel,
ramen gaan automatisch donker worden, hierdoor heb je minder kans op een
jetlag, voor je oren schijnt het ook erg goed te zijn, hoe weet ik niet
precies. De fabriek is zo groot dat heel Disneyland er in kan. Natuurlijk
mochten wij niets mee naar binnen nemen, zoals telefoon, IPad en camera, in
verband met strikte geheimhouding.
Vandaag reed ik in de camper. Ik was best wel zenuwachtig, altijd in het begin. Moet de auto eerst aanvoelen hoe hij rijdt. Hij rijdt erg lekker, net je eigen auto, alleen dan wel een slag groter, 7,60meter en 5 ton wegend en 3,70 meter hoog. De versnellingspook is een stangetje en de handrem zit links, waar je de hendel omhoog doet als hij er vanaf moet en met je voet druk je hem weer in . Het is gelukkig een automaat met cruise control en een tow haul, dit helpt je bij het afremmen op de motor als je een daling maakt. Dit voorkomt dat je de hele tijd de rem in houdt en dat het uiteindelijk verbrand. Ik heb daar een handje van, omdat ik dan controle over de snelheid van de camper houdt. Vooral met een weg met veel bochten is het ideaal. Weer: zonnig +/_ 24graden Gereden:35miles/56km
Boeing Dreamlifter, vervoer vliegtuigonderdelen
Zaterdag 9 mei
Vandaag gaan wij richting Canada. Wij vertrekken op tijd, want wij willen een uur voor vertrek, van de veerboot naar Vancouver eiland, aanwezig zijn.
Bij de Canadese grens is het erg druk, 3 kwartier wachttijd en bij een andere een kwartier wachttijd. Maar dit gaat helaas niet op, wij wachten een half uur, in plaats van een kwartier. Wij zijn bang dat wij de veerboot niet zouden gaan halen, maar net 10 minuten voor boarding komen wij aan. Deze boot hadden wij gereserveerd en al een deel betaald. Dus hebben wij mazzel gehad. Wij hadden of eerder weg moeten gaan of doorrijden. Met aan boord gaan wilde ik een filmpje maken, maar ik had blijkbaar niet goed de record in gedrukt, jammer, dan maar de volgende keer. Bij van de boot afgaan hebben wij het wel gedaan. De overtocht naar Victoria / Swartz bay duurt anderhalf uur. Aan boord hebben wij geluncht, smaakte goed. Het was zonnig, maar wel waaierig, toch op deck doorgebracht. Na de boottocht richting camping gereden, was intensief, omdat de weg veel daalde en veel bochten had, ging wel goed, maar ik moest weer even wennen. De tow haul heb ik uitgeprobeerd en dat was een verademing. Ik begreep wel dat ik ook een klein beetje moest meehelpen om te remmen, hij nam het daarna van mij over.
Wat mij vandaag opviel is dat er in 5 jaar tijd veel meer kleinere auto’s rijden, de Fiat 500, Volkswagen Golf en de Mini Cooper. Die heb ik toen niet gezien. Alles was toen nog groot, groter en groots.
Camping Pedder Bay RV Resort is weer erg mooi, ook weer aan het water, met een eigen haven. Veel kampeerders komen hier ook met een eigen boot, maar huren kan ook.
Gereden: 165 miles/ 265 km
Paspoorten klaargezet Grens USA-Canada
Zondag 10 mei
Vandaag richting Victoria, een stad met 300.000 inwoners. Eerst een parkeerplekje zoeken, met behulp van de navigatie. Hadden van te voren al op de kaart gekeken waar je kan parkeren met een Camper. Ik zag 2 grote parkeerplekken. Deze niet kunnen vinden. Ik zie ook nergens borden met een p voor RV en tourbussen. Dan wordt het moeilijk zoeken, hadden bijna de moed verloren tot dat ik opeens in mijn ooghoek een grote parkeerplek vond. Gelukkig. Deze was dichtbij een pad, dat langs het water liep dat richting het centrum ging. Een mooi pad met bankjes, waarop een gedenkplaatje opzat met een verwijzing naar een bekende bewoner uit de vorige eeuwen. Je kon ook goed zien hoe de watervliegtuigjes landen, helaas niet hoe ze opstegen, dat deden zij verder op het water. Het centrum zag er indrukwekkend uit met de mooie gebouwen en de sfeer was goed. Op de beneden boulevard zaten allemaal indianen met hun handgemaakte spulletjes, sierraden, houtwerkjes, glaswerkjes en schilderijtjes.
Eerst zijn wij naar het mininature world geweest, dat door 1 persoon is gemaakt. Erg knap. Het was erg gevarieerd en indrukwekkend.
Bij een ijssalon een heerlijk ijsje en een milkshake gehaald. Degene die ons hielp, herkende ons accent en vroeg of wij uit Nederland kwamen. Ze herkende het accent, omdat haar vader ook in Nederland woonde, in de Haarlemmermeer. Zij kende de plaatsen Amsterdam, Haarlem en Zandvoort. Zij was daar vorig jaar geweest. Ook toevallig.
Daarna nog een rondje boulevard gedaan en even blijven staan bij een veerbout die naar Amerika ging, naar het plaatje Olympia.
Wat is het toch een mooie stad, veel te bezichtigen en de sfeer is prettig. Ik had er wel een dag kunnen zijn. Maar daar was de tijd niet voor en wij hebben ons niet goed voorbereidt wat er allemaal te zien was en waar het was. In de loop van de middag kwam er een dreigende lucht aan, maar pas bij de camping begon het wat te regenen.
Overdag was het mooi weer, met wat bewolking,
temperatuur +/_ 25 graden
Gereden: 40 miles/ 64 km
Victoria – Parlementsgebouw Empress Hotel - Victoria
Maandag 11 mei
Vandaag staat er een fort en een vuurtorenhuis bezichtigen, op het programma. Het fort was erg indrukwekkend en uitgebreid. Veel gelopen, ruim 2 en een half uur. Maar wel de moeite waard. Daarna zouden wij eigenlijk naar een kasteel gaan die was nagemaakt. Hadden eigenlijk geen puf meer en wilden liever terug naar de camping. Eenmaal terug op de camping begon het erg hard te waaien en te regenen, waren net op tijd terug. Konden weer niet buiten zitten, jammer.
Gereden: 25 miles/ 40 km
Fish Gard House
Dinsdag 12 mei
Vandaag gaan wij naar Duncan, de stad van de Totempalen en naar de muurschilderingen. Wij hoopte ook dat het museum BC Forest open zou zijn, deze ging over geschiedenis van de houtindustrie. Helaas, deze was dicht. In de stad Duncan gezocht naar een vvv, deze echter niet kunnen vinden, dan maar doorrijden naar het museum, daar was wel een vvv. Kregen daar een paar leuke dingen om te zien. Onder andere de muurschilderingen. Deze bekeken, maar vielen erg tegen, hadden iets anders verwacht. Wat wij hadden verwacht, bestond wel , maar heel ergens anders. Jammer, niet goed voorbereid. Wij hadden onderweg wel de naam van het plaatje gezien, maar er ging bij beide geen belletje rinkelen dat wij daar heen moesten.
Kortom, de dag viel een beetje tegen. Wel ervan geleerd, dat wij thuis alles moeten voorbereiden, want op internet op de camping kan je haast niet rekenen. Jammer, hadden leuke dingen kunnen zien.
Maar ook kwamen wij er achter dat wij er te weinig dagen op het eiland waren om veel dingen te zien. Het eiland is net zo groot als Nederland. Omdat wij as donderdag al een camping hadden gereserveerd, hebben wij Camper River overgeslagen. Morgen moeten wij naar het vasteland, want in 1 dag naar Clearwater te rijden is te ver. Dus moeten wij ergens overnachten tussen de boot en Clearwater. Ralph kwam er achter dat wij woensdag wel erg weinig moeten rijden en donderdag erg veel. Dit was niet in balans. Dus wij zoeken naar een camping verder op. Deze was er niet via deze kant. Ralph bedacht toen, als wij nu niet via Horse Bay richting Clearwater rijden, maar via Tsawwassen naar Clearwater. Deze weg is wat minder mooi, maar rijdt wel door en je hebt er meer campings aan deze weg. Camping gevonden bij het plaatje Hope. Dit was een goede optie.
Morgen nemen wij de boot van kwart over 10 en komen op het vasteland aan om half 1 en dan arriveren wij rond 15 uur op de camping Living Forest
Weer: Zonnig, vooral in de middag +/_ 28 graden
Gereden: 83 miles/ 134 km
Woensdag 13
mei
Vandaag gaan wij
dus weer naar het vaste land, via Tsawwassen richting
Hope. Dreigende luchten en een koude wind. Maar het bleef droog.
Tijdens het wachten tot het boarden op de veerboot, belrondje gedaan en even op internet kunnen kijken. Eindelijk weer internet. Het uurtje was zo voorbij. De weg naar Hope is niet een echte mooie weg, maar qua tijd wel erg gunstig. Wel veel vrachtverkeer. De komende dagen krijgen wij een hoop mooie wegen te zien. Met 80 kilometer op de teller tuffen wij zo door richting Hope. Dit is een zuinige manier van benzinegebruik, zo rijdt de camper niet 1 op 4. Om 15 uur kwamen wij aan op weer een mooie camping. (http://hopevalleyrv.ca/ (Hope Valley Resort) De was gedaan. Het begint eindelijk te regenen, maar niet de hele avond. Zat er natuurlijk aan te komen. Maar vanaf morgen wordt het mooier weer en warmer.
Gereden: 112 miles/
180 km
"Onze Camper" op de veerboot
Wachtrij voor veerboot Mededeling bord veerboot
Donderdag 14 mei
We worden gewekt door de zon.
Na het ontbijt tuffen wij richting Clearwater. Wij ontdekken dat de benzine wel erg goedkoop is 1.10 Canadese dollar, 75 Euro cent per liter. Dit is maar goed ook, in de USA is hij nog goedkoper 65 cent per liter. De tankinhoud van de camper is 208 liter, dus een halve tank is al snel 100 liter (!) – Ralph. Op het moment dat wij aan het reizen zijn is de dollar aan het zakken J Het eerste stuk dat wij rijden is niet zo mooi en eigenlijk een beetje saai, maar wel snel, het tweede stuk is erg mooi en leuk om te rijden. Camping: KOA Clearwater
Weer: zonnig en heel af en toe een buitje +/_ 25 graden
WildRose Campground
Vrijdag 15 mei
De watervallen in Wells Gray Provincial Park bekijken staat op het programma. Wij konden helaas niet naar de Ray Farm and Mineral spring, deze lag op 55 km van de camping af. Dit omdat de weg off road was en dat is niet prettig rijden met een camper. Wegglippen hierdoor is erg groot, die ervaring hebben wij al gehad.
Zijn wel naar de Helmcken Falls geweest, met een spectaculaire waterval.
De Dawson Falls en de Spahats Fall waren ook erg mooi. Jammer dat de Moul Falls teveel lopen was Bij de 1e ben ik door mijn enkel gegaan en kon hierdoor niet lang lopen. Maar 3 watervallen te hebben gezien, was het ook wel voldoende. Alleen erg vroeg terug op de camping, dus zijn wij het centrum in geweest van Clearwater. Dat bestond uit 2 winkeltjes en een paar restaurantjes.
Victoria weekend is begonnen. Veel mensen op de camping, ook 28 brandweermannen met aanhang. Rumoerig, maar wel gezellig. Buurman had een erg aan stekelige lach. Dit duurde tot ’s avonds laat, zij hebben een kleine vakantie, die dat mag. Oordoppen in en vroeg weer op, voor een rijdag naar Jasper.
Gereden : 67 miles/ 108 km
Zaterdag 16 mei
Vandaag richting Jasper, camping Whistlers al gereserveerd, in verband met het Victoria Day Weekend. Toen wij aan kwamen was hij al vol. Gelukkig hadden wij dit al voorzien. Deze camping stond in een national park. Was een grote camping met 800 plaatsen, toilet was dichtbij en naar de douches moest je een half uur lopen. Gelukkig hadden wij een douche aan boord.
Het was een mooi park voor campers, tenten, huisjes in allerlei soorten en maten. Er waren allemaal cirkels aangelegd, waar een stuk of 8 campers konden staan. Toen wij aan kwamen werden wij verwelkomd door een rendier, die was bij de ingang aan het grazen. Wij werden gewaarschuwd voor 3 grizzly beren, die waren gezien. Dus ’s avonds alles goed opbergen en opruimen, zodat zij niet konden struinen naar eten. Rendieren waren drachtig, dus daar ook voor uitkijken.
Gereden: 247 miles/ 397 km
Weer:
begin mooi, zonnig, +/- 20 graden. Eind van de middag veel
wind en temp daalde naar 8 graden, ’s nacht daalde de temp naar 2
graden. Jasper ligt op +/_ 1800 meter.
Campground is vol Lozen van de
afvaltanks
Zondag 17 mei
Op de planning staat dat wij met een kabelbaan naar een hoge top gaan in Jasper, waar je een erg mooi uitzicht hebt over Jasper en de omgeving. Je kan ook nog een stuk naar de top lopen, maar deze was afgesloten in verband met sneeuw. Toen wij met de camper aankwamen, was het erg druk. Hadden net nog een plekje kunnen vinden achter een bus. Kaartjes gekocht en een klein uurtje moeten wachten. Was wel koud maar dat deerde niet. Temperatuur was 10 graden en boven 0 graden. Handschoenen, sjaal en muts mee. Was echt nodig, waaide behoorlijk. Uitzicht was erg mooi , doordat je niet naar de top kon wandelen, viel het een beetje tegen. Wel veel foto’s gemaakt, maar ze zijn niet opgeslagen in het geheugen, was blijkbaar vol. Kwamen hier te laat achter, stonden al in de rij voor naar beneden. Beneden aangekomen bij de camper, stond de camper ingesloten. Konden wij er niet uit, dat is lekker handig. De auto achter ons had ruimte bewaard voor ons, maar konden de draai niet maken, vanwege de auto voor ons. Dan maar de computer aan en de foto’s van de camera erop zetten. Accu leeg. Generator maar aan. Gelukkig kwam net de bestuurder van de auto achter ons. Dus na een kwartier konden wij weg. Wilden ook nog naar een meer, maar hadden het gehad, dus zijn wij terug gegaan naar de camping. Op de camping was het een drukte, maar wel gezellig. Vroeg ons bed in, morgen een rijdag naar Fairmont Hot Springs.
Gereden:
16 miles/ 26 km.
Filmpje op Youtube
Jasper Tramway
Maandag 18 mei
Victoria Day in Canada. Veel mensen zijn nog vrij.
Via een erge mooie weg, Icefield Parkway, richting Lake Louise. Veel ijsvlaktes gezien, zouden nog met een busje over zo’n ijsvlakte gaan rijden, dit maar niet gedaan. Dit qua tijd en de lange rijdag. Helaas zijn wij het informatiecentrum voorbij gereden. Wel bij een visitor center gestopt, daar kon je alleen tickets kopen voor de busreis over de ijsvlakte.
Bij de Athabasca Falls gestopt, weer erg mooi.
Bij Lake Louise was het helaas erg druk, konden nergens de camper kwijt, dan maar in het centrum gestopt en een broodje gekocht en in de camper geluncht. Ondertussen bekeken wat ons nu eigenlijk verstandig leek om te overnachten. De camping die wij hadden uitgezocht was te dichtbij en zouden morgen weer zo’n lange dag moeten rijden, meer dan 500 km rijden.
Good Sam app is dan een uitkomst, je hebt geen internet nodig, om een camping te zoeken. Je typt de plaats in waar je heen gaat en hij geeft de campings aan met de prijs en de cijfers qua toilet en doucheruimte, hoe het er uitziet en het hele complex. Via deze app hebben wij een leuke camping gevonden in Fairmont Hot springs. Het dorpje Radium Hot Springs, waar wij door heen reden was erg toeristisch, overal zwembaden. Wij reden gelukkig de andere kant op, want er stond een file, die ik herken van Zandvoort.
Mooie, ruime camping, tegen het bos aan. De stonden achteraan tegen het bos aan. Wij stonden amper 10 minuten of er gingen al 4 herten achter de camper langs, helaas deed de fotocamera het niet. Dus niet kunnen vastleggen. Was wel uniek. Lekker buiten gezeten, ’s avonds koelde het wel snel af en begon het te waaien.
Pass Parcs Canada Icefields Parkway
Dinsdag 19 mei
Vandaag
gaan wij de grens over naar Amerika, wel spannend hoor. Zijn natuurlijk al
toegelaten in Seattle, maar toch. Helaas mochten de tomaten niet mee, wel de
komkommer. Geen boete gekregen omdat wij het niet wisten. Wij gingen richting Missoula. Daar een mooie camping uitgezocht, Jim & Mary. Dit bleek weer een mooie camping (Jim and Mary’s
RV Park ) te zijn. Mary was een dame op leeftijd en erg gezellig aan de praat.
Vertelde dat zij en haar man ook een camper hadden, maar dan een grotere. Zij
vertelde ook zelf te rijden en vond mij een stoere vrouw. Ralph heeft mij
opgenomen met de videocamera, hoe ik inparkeerde. Dit was een makkie, maar
doordat ik Ralph zijn aanwijzingen niet begreep, was het toch iets moeilijker
dan ik dacht, ik moet het meteen zien hoe het moet, dit komt bij mij altijd wat
later, ruimte inzicht is niet helemaal optimaal bij mij.
De
vrouw vertelde dat zij wel een s naar Nederland wil gaan, maar vindt het
eigenlijk erg moeilijk omdat het er smaller en kleiner is dan in Amerika. Met
de grote camper rijden is dan niet gemakkelijk. Verteld dat wij eigenlijk in
Nederland met onze camper niet mogen rijden, door het gewicht. Dat vond ze
raar. Ze begreep dat wij het hier wel prettig vonden om te rijden.
Helaas
waaide het flink en kon je niet buiten zitten.
Gereden:
303 miles/ 488 km
Yellowstone staat op het programma. Camping in Livingston, +/_ 90 km
vanaf Yellowstone. Campings in Yellowstone
zijn altijd vol en je hebt geen plek voor 3 nachten. Helaas gaan er ook geen
busjes, zodat je de camper kan laten staan. Mooie camping aan de Yellowstone rivier. Op deze KOA camping in Livingston heb
je huisjes en plaatsen voor tenten, caravans en campers. Gelukkig hadden wij
gereserveerd, vanwege Memorial Day weekend, het zat ook het hele weekend vol.
Toen wij aankwamen was het nog erg leeg.
Meteen
bij aankomst de was gedaan. 1x in de week is voldoende. Drogers zijn aanwezig.
Dit hebben wij elders anders meegemaakt. Geen drogers
en de was kletsnat uit de wasmachine. Drogen duurde dan dagen, terwijl je veel
aan het rijden bent van de ene camping naar de andere camping. Dit was gelukkig
niet in Amerika.
Gereden:
256 miles/ 309km
Weer:
af en toe een bui
Ook kleine caravans in de USA! Bison Bisonkalf
Donderdag 21 mei
Vandaag
gaan wij Yellowstone bezoeken. De beroemdste Geiser
bekijken, The Old Faithfull. Deze ligt het verste
vanaf de noordingang. Helaas was er een deel van de weg opgebroken en moesten
wij off road rijden. Wat wel goed geregeld was, was
dat er iemand stond die het verkeer regelde. Het ging best wel, maar kostte
veel tijd. Gelukkig bleef het droog, ondanks de zeer dreigende, donkere lucht,
anders was het een grote modderpoel geworden en daar wil je niet in rijden, dit
in verband met slipgevaar.
Wij
zouden op de terugweg overal stoppen, maar toch onderweg gestopt bij het
Visitor centre over Yellowstone,
Black Sand Basin, Midway Geyser Basin en de Lower Geyser Basin
en natuurlijk Old Faithfull. Deze gaat elke 90
minuten. Net toen wij wat gingen eten, begon hij. Je kan dan niet van tafel en
gauw even kijken, duurt ongeveer 7 minuten. Ik vond het niet spectaculair, Ralph zei dat hij niet krachtig was,
normaal wel. Het blijft wel een mooi gezicht. Ik had hem al op you-tube gekeken en daar was hij veel krachtiger en
spectaculairder. Maar de naam zegt het al, oud, maar wel betrouwbaar. Dit klopt
want de andere geisers zijn veel minder betrouwbaar.
De
mudpots stinken erg naar verrotte eieren, maar zijn
wel indrukwekkend om te zien.
Yellowstone is eigenlijk een grote vulkaan, met als
uitgangen Geysers, Hot Spring Mudpots,
Fumaroles en Travertine terrasses.
Gereden: 192 miles/ 300 km
Weer: Dreigende donker blauwe luchten, die af en toe een buitje gaf en 1
onweersklap. Maar
toen wij terug reden naar de camping barstte het los. Camper meteen weer
schoon.
Het
was vandaag koud, +/_ 10 graden
Vulkanische natuurverschijnselen in Yellowstone
Korte uitleg
natuurverschijnselen Yellowstone
Fumaroles
Ondervindt
het verhitte water onderweg op weg naar boven weinig weerstand dan verdampt het
direct en deze damp bereikt, samen met ander omhoog stijgende gassen, de
oppervlakte via een luid sissende fumarole, ook wel stoomgat
genoemd.
Modderpotten
Is
de plek waar deze damp aan de oppervlakte komt vochtig of modderig, dan
ontstaat er een modderpot. Het lijkt er dan op alsof
er modder staat te koken, maar het borrelen van de modder is gas en waterdamp
dat zich door de modder omhoog worstelt.
Heetwaterbronnen
Indien
het verhitte water onder de grond echter veel hindernissen in de vorm van grote
waterkolommen en kanalen op zijn weg omhoog tegenkomt, dan ontstaat er een
proces dat leidt tot een heetwaterbron of tot een geiser. Dit gaat als volgt:
Het verhitte water wil omhoog. Door de druk van de watermassa erboven lukt dit
echter niet. Het verhitte water dat niet weg kan, wordt warmer en warmer. De
temperatuur van het onderste water stijgt daardoor zelfs ver boven het
kookpunt. De druk stijgt daarmee ook. Op een gegeven moment ontstaat er een
evenwichtspunt. De druk van de bovenliggende waterkolom is even groot als van
het superverhitte water er onder. Er ontstaan
allerlei luchtbellen in het water en deze zoeken een weg omhoog. Indien nu het
kanalenstelsel breed genoeg is, dan kunnen deze luchtbellen de weg omhoog
vinden en uiteindelijk de oppervlakte bereiken in de heetwaterbron erboven.
Aldus ontstaat er een circulatie van heet water naar boven en van kouder water
naar beneden. Dit steeds maar doorgaand proces levert een heetwaterbron op. In
sommige heetwaterbronnen kan de temperatuur van het water oplopen tot 90° C. Algen zijn de enige plantensoort die in dit water kan
leven. De kleur van het water kan men min of meer als thermometer gebruiken: is
het water zelfs voor algen te warm, dan is het blauw; in de groene (bij zuur
water) en gele gedeelten (bij niet-zuur water) heeft het water een temperatuur
van ongeveer 75° C. De oranje en bruine gedeeltes
geven een temperatuur aan van ongeveer 50° C. Beneden
de 50° C kunnen ook andere planten dan algen in het
water groeien en kunnen er allerlei kleuren opduiken.
Geisers
Soms
zijn de ondergrondse kanalen zo nauw dat de luchtbellen niet omhoog kunnen
borrelen. De luchtbellen duwen dan een deel van het water omhoog dat men dan
boven de grond over de rand van de geiser ziet stromen. Een uitbarsting van een
geiser wordt altijd vooraf "aangekondigd" doordat er water over de
rand van de geiser stroomt. Doordat de hoeveelheid water in de geiser afneemt,
vermindert daarmee ook de druk van de bovenliggende waterkolom. Hierdoor
geraakt het proces beneden in een stroomversnelling. Er kan steeds meer water
en stoom omhoog komen en op een gegeven moment spuit het onder grote druk
staande water omhoog. Aldus ontstaat een geiser. Er spuit tijdens de eruptie
meestal meer en sneller water uit de geiser dan dat er beneden onder de grond
in het waterresevoir kan instromen. De temperatuur en
de druk van het water neemt af en de eruptie stopt op een gegeven moment.
Vervolgens begint het hele proces van opbouwen weer van voren af aan. Bij
sommige geisers (b.v. Old Faithful)
duurt dit elke keer ongeveer even lang en de tijdstippen van erupties van deze
geisers zijn dan ook redelijk goed te voorspellen. Andere geisers kennen
daarentegen een veel onregelmatiger verloop. Zo spuit de Steamboat,
de grootste geiser van de wereld, soms jaren niet en dan weer dertig keer per
jaar.
Vrijdag 22 mei
Vandaag
gaan wij over een pas (de Dunravenpas), die vanaf vandaag geopend is. Ik dacht
vanwege werkzaamheden, maar het was vanwege de kans op sneeuw, omdat hij zo
hoog ligt, 2700m. Ik zag de dreigende lucht al boven de bergen en ja hoor, wij
hebben sneeuw onderweg, geen winterbanden natuurlijk. Ik vond het niet prettig,
maar Ralph zei dat wij maar moesten doorrijden anders komen wij niet weg.
Gelukkig een stukje verderop gingen wij al weer dalen en ging de sneeuw over in
regen. Onderweg kwamen wij ook al sneeuw tegen, dat nog op de grond lag. Zo
koud was het daar nog.
Het
was wel een mooie pas, maar niet voor de terugweg. Dan maar over de opgebroken
stuk weg.
Vandaag
gingen wij eerst naar het verste punt en niet onderweg overal stoppen. Dit pas
op de terugweg. Dit omdat je dan vrij laat bij het verste punt komt en dan
eigenlijk te weinig tijd gunt om te kijken, want je moet nog het hele eind
terug, ruim 100 miles/ 160 km.
Het
verste punt was Mud Volcano, een actieve modderpoel in een vulkaan. Stonk erg
naar verrotte eieren, zelfs ik rook het, terwijl ik geen geur heb. Ik vond het
wel een apart gezicht.
Norris Geyser Basin, Grand Canyon van Yellowstone en Mammoth Hot
Springs hebben wij ook bekeken. Wat een mooi gebied en elke keer verbaas je je
zo wat je allemaal ziet.
Op
de terugweg een praatje gemaakt met een man die het verkeer regelde bij de
opgebroken weg. Boden hem een cola aan, wij namen ook wat drinken. Moesten toch
ongeveer een kwartier wachten. Over de verschillen van Amerika en Nederland
gehad, over het leven, de prijs en de maat van de auto’s. Hij was een autogek, kende zelfs mijn auto, terwijl er geen Peugeot in
Amerika rijdt. Hij moest er vreselijk om lachen, dat ik in zo’n kleine auto
rijd. Daarna hadden wij nog een stukje wegopbreking, maar daar hoefde wij niet
zo lang te wachten. Ik werd door een Pilot car
begeleidt over de weg heen, heel apart. Zei reed wel een stukje harder dan ik.
Waarom ik vandaag werd begeleid en gisteren niet, is mij niet helemaal
duidelijk, aan de weg was er niets veranderd.
’s
Avonds op de camping hebben wij besloten dat wij niet meer via Yellowstone naar de andere bestemming (Cody)
gaan, dit vanwege het weer en de tijdsduur. Wij hadden een snelweg gezien, die
wel langer was, maar je kon wel doorrijden. Morgen gaan wij ook niet meer naar Yellowstone, wij hebben de hoogtepunten gezien. Wij gaan
morgen naar een museum en naar Wallmart in Bozeman en Livingston de stad bekijken.
Gereden:
192 miles/ 309 km.
Weer: temperatuur +/_ 20 graden, met minder dreigende
luchten dan gisteren. Was wel regen en onweer voorspeld. Alleen regen gehad
toen wij aan het rijden waren. Eenmaal op de terugweg barstte het weer los,
auto werd weer schoon gespoeld.
Op weg naar de Dunravenpas Mudhole Grand
Canyon (Yellowstone) Prismatic
Spring
Zaterdag 23 mei
Lekker
uitgeslapen. Vandaag een rustig dagje. Museum, winkelen en stadje bezoeken
staat op de planning.
Eerst
maar richting het museum of de Rockies, bleek
achteraf meerdere kleine musea in 1 gebouw te zijn. Ging het planetarium met
een 3d film, chocolademuseum en de geschiedenis ervan, hoe woonde en reisde de
mensen vroeger, de indianen en de opgravingen van de Dinosaurussen. Erg leuk. Boodschappen gedaan bij de Wallmart, ook voor kleding. Kleding en schoenen zijn daar erg
goedkoop. Ik heb 2 broeken gekocht, Ralph 1 broek, 2 overhemden en een riem.
Richting
het plaatje Livingstone begon het alweer te regen, er
alleen doorheen gereden, wel een apart stadje, oude houten gebouwen. Doet ons
aan een cowboy film denken. De regen is niet meer gestopt.
Gereden
85 miles/137 km.
Zondag 24 mei
Vandaag
via de interstate naar Buffalo. De dag start al goed
met regen en werd steeds maar erger. Op de borden boven de snelweg stond al dat
je de cruise control uit moest doen en de lichten moesten aan, vanwege de
hevige regenval.
Op
de camping kregen wij een verharde plaats toegewezen, in plaats van een
onverharde plek. Dit in verband met wateroverlast. Verharde plaatsen hebben
meestal Full Hookup en zijn duurder. Wij kozen niet altijd voor Full Hookup (water/elektriciteit/riool), maar ook wel voor
alleen water/ elektriciteit i.v.m. de kosten, de camper heeft aardige grote
voorraadtanks, en hoeft dus niet elke dag te lozen, we blijven Hollanders J - rvd
Gelezen
dat Badlands last had van een rivier die buiten zijn
oever was getreden, vanwege de aanhoudende regen. Wegen waren slecht te begaan.
Over een paar dagen zouden wij er heen gaan, maar besloten het nog even af te
wachten en de informatie goed in de gaten te houden.
Gereden:
297miles/478km
Begraafplaats na
Memorial Day Welkom in
Wyoming
Maandag 25 mei
Vandaag
richting Devils Tower. Wij
hebben daar een camping in het nationale park gezien, met geen voorzieningen,
dus geen elektra, water en toiletten met douche. Wij gaan het ervaren hoe dat is. Ongeveer 2
uurtjes rijden. Veel regen met afwisselende droge periodes.
Rondje
erom heen gelopen. Wat een ding, erg indrukwekkend.
De
campground viel 100% mee, verharde ondergrond, grote
plaatsen, ieder een eigen tafel met bank en een eigen vuurkorf/ barbecue. Wel
een toilettengebouw, wat er keurig uitzag. Uitzicht uit het raam was de Devils Tower en aan de andere
kant een rood gebergte. Prachtig.
Gereden:
142miles/ 228km
ParkRanger Devils Tower Belle Fourche
Campground (Devils Tower)
Korte Uitleg Devils
Tower
Devils Tower is een grote
monoliet van intrusief gesteente vlak bij Hulett en Sundance in Crook County, in het noordoosten
van Wyoming, boven de Belle Fourche River. De
monoliet is 386 meter hoog. De top bevindt zich op 1558 meter boven zeeniveau.
Devils Tower is het eerste
Nationale Monument in de Verenigde Staten, opengesteld op 24 september 1906
door President Theodore Roosevelt.
In
recente jaren beklimt ongeveer 1% van de 400.000 toeristen die jaarlijks Devils Tower bezoeken de rots.
Theorieën over de formatie
Devils Tower National
Monument vlak bij de voet van de monoliet
Hoe
de intrusie precies heeft plaatsgevonden en wat de oorspronkelijke aard van het
gesteente in Devils Tower
was is niet duidelijk. Eind 19e eeuw bestudeerden de geologen Carpenter en
Russell Devils Tower en
kwamen tot de conclusie dat de monoliet inderdaad was gevormd door intrusie van
stollingsgesteente. Latere geologen zochten naar verdere verklaringen. Sommigen
geloven dat de monoliet het laatste overblijfsel is van wat ooit een grote
explosieve vulkaan was.
In
1907 concludeerden de wetenschappers Darton en O'Hara dat Devils Tower een uitgeërodeerd
overblijfsel van een laccoliet moet zijn geweest.
Deze theorie was begin 20e eeuw behoorlijk populair.
Andere
theorieën zijn dat Devils Tower
het overblijfsel van een uitgedoofde vulkaan, een vulkanische plug, zou zijn.
Dit is onwaarschijnlijk want dan zouden er vulkanische kenmerken (zoals as en
gestolde lava) moeten zijn, maar deze ontbreken in het omringende landschap.
[2]
Geologen
zijn het er over eens dat het stollingsgesteente is afgekoeld als porfier, een
grijze of groenachtige trachiet (een soort basalt). Terwijl de lava afkoelde,
ontstonden er zeshoekige kolommen. De verticale kolommen krompen later
horizontaal wat in.
Totdat
erosie zijn werk had gedaan was Devils Tower niet zichtbaar boven de andere rotsformaties in het
gebied. Het zandsteen werd echter makkelijker door erosie afgebroken dan het
basalt, waardoor Devils Tower
overbleef.
Puin
en gebroken kolommen aan de voet van de monoliet laten zien dat Devils Tower ooit groter was dan
hij nu is.
Dinsdag 26 mei
Camping
in Custer is het einddoel vandaag. Onderweg stoppen
wij bij Mount Rushmore en Crazy Horse.
Mount Rushmore (volledig: Mount
Rushmore National Memorial) is een nationaal monument, gelegen in de Black
Hills nabij Keystone, South Dakota.
Het herdenkt de geboorte, groei en ontwikkeling van de Verenigde Staten van
Amerika. De oppervlakte bedraagt zo'n 5 km².
De
4 presidenten van links naar rechts zijn:
- George Washington
- Thomas Jefferson
- Theodore Roosevelt
- Abraham Lincoln
Crazy
Horse Memorial is een monument dat op dit moment wordt uitgehouwen in het
graniet van de Black Hills in de Amerikaanse staat South Dakota,
ter ere van de 19e eeuwse Lakotaleider Crazy Horse. Wanneer het af is, zal het Crazy
Horse uitbeelden, rijdend op een galopperend paard. Het beeld zal 195 meter
lang en 172 meter hoog worden. De bouw wordt gefinancierd met giften.
In
1939 werd de beeldhouwer Korczak Ziółkowski
door Siouxleider Henry Standing Bear benaderd om een ontwerp te maken. Ziółkowski had al bijgedragen aan de bouw van Mount Rushmore. De bouw van het monument startte in 1948.
Het gezicht van Crazy Horse werd afgewerkt in 1998. Het is niet duidelijk
wanneer het beeld af zal zijn.
Wat
ik leuk vind aan dit soort parken, is dat er altijd filmpjes zijn over de
geschiedenis en het ontstaan ervan. Amerikanen besteden daar veel aandacht aan.
Ze legde uit dat de 2e van links eerst een plekje naar rechts zat, maar dat
deze niet goed gelukt was en dus een plek opschoof.
Bij
Crazy horse werkte er in het begin maar 1 man aan, daarna kreeg hij hulp van
zijn zonen en
vrienden, terwijl Mount Rushmore met veel meer
mankracht wed gemaakt.
De
arm en de hand zijn bijna klaar en het volgende project is het hoofd van het
paard. Deze hebben zij al getekend op de berg. Het gat van de oksel is net zo
breed dat er een camper door heen kan. Dit beeld is 4x groter als Mount Rushmore, als hij af is.
Wat
een werk en tijd gaat er inzitten. Ik ben erg onder de indruk. Je hebt er een
beeld van gevormd, doordat je het op internet heb gezien, maar als je ervoor
staat en de verhalen leest in het visitor center hoe
het gemaakt is en met wat voor materiaal, is het eigenlijk onvoorstelbaar dat
dit kan. Beeldhouden, maar dan in het supergroot.
Gereden:
155miles/ 249km
Prairie Dog Kolonie Prarie Dogs Mount
Rushmore Crazy Horse
Memorial Uiteindelijke
versie standbeeld
Vandaag
stond eigenlijk Badlands op de planning. Maar doordat
er veel regen is gevallen, afgelopen dagen, is er een rivier uit zijn oevers gegaan
en zijn de wegen moeilijk te begaan. Dus hebben wij besloten dat wij hier niet
heen gaan. Op de highway zien wij ze al liggen, op weg naar Minute man missile national historic site. Dit park gaat over de
kernwapenraketten die Amerika heeft. Hiervan heeft Amerika nog +/_ 400 staan.
Dit park is van rond de jaren 60 en uitgeschakeld. De andere uit die tijd zijn
vernietigd. Deze mocht blijven staan voor informatiedoeleinden voor de bewoners
en toeristen.
Dit
park bestaat uit 3 delen. 1e deel is het visitor centre dat sinds november vorig jaar bestaat, met een
filmpje en informatieplaten en een ParkRanger die
uitleg geeft. 2e deel is een gebouw waar zij leefde en werkte in een
controlekamerbunker op 10 meter diepte. Van een oud werknemer, nu een ParkRanger, een rondleiding gehad. Omdat hij daar echt
heeft gewerkt, draagt hij het met enthousiasme over, erg leuk en interessant.
In dit gebouw woonde zij voor 3 dagen, in de controlekamer zaten zij dan met 2
of 3 man, te wachten op het sein dat de kernwapenraket afgevuurd mag worden. Het 3e deel
bestond uit ondergronds gebouw, waar de kernwapenraket in stond. Daar mocht je
ook kijken, helaas regende het erg, dus was het niet goed te zien, jammer.
Ik
had niet verwacht dat het zo interessant was.
Daarna
zijn wij naar het plaatsje Wall gereden. Vanaf 1931 kregen reizigers hier
gratis ijswater, dit was er nu ook, maar het is nu een winkelcentrum in cowboy
stijl. Moest denken aan Beverwijkse Bazaar, maar dan
een stuk duurder. Het viel ons erg tegen, erg kitscherig en duidelijk op
toeristen gericht.
Gereden:
251miles/ 404km
MinuteMan Missile Historic Site Wall Drug Store
Donderdag 28 mei
De
grotten staan op het programma.
Eerst
naar de Wind Cave en dan daarna naar de Jewel Cave.
Een
tour van 1 ½ uur gedaan met een enthousiaste parkranger.
Hij is voor het eerst in de grotten geweest toen hij 14 was. Wat hij vertelde
was, dat je je moet voorstellen dat je bij een huis de stenen weghaalt en de
voegen laat zitten, zo is de grot ook ontstaan.
Dit
nationale park is gelegen in het zuidwesten van de staat South Dakota, net ten zuiden van Custer
State Park. Het park is opgericht in 1903 en omvat een groot natuurgebied met
een grottenstelsel van 219 kilometer lang. Het grottenstelsel is daarmee de
derde langste in de Verenigde Staten en de vijfde langste ter wereld. Het
natuurgebied bestaat voornamelijk uit prairie en biedt leefruimte aan grote
bizonkuddes. De grot (Wind Cave) staat bekend om de sterke luchtstroming binnen
de grot. Wanneer de druk buiten groter is dan binnen dan wordt de lucht naar
binnen gezogen. Wanneer de druk hoger is binnen de grot, waait de wind naar
buiten. De wind kan er een snelheid van tachtig kilometer per uur halen. In de
grot kun je verschillende tours volgen. Je vindt er geen spectaculaire
rotsformaties en ook geen stalagmieten en stalactieten, maar wel ongewone 'boxworks'. Deze honingraatachtige calcietafzettingen
zijn typisch voor deze grot en komen bijna nergens anders voor.
Jewel
Cave was helaas gesloten, doordat de liften het niet deden en niet op tijd
klaar waren voor vandaag. Jammer. Maar een van de parkranger
had een alternatief programma. Hij begon enthousiast te vertellen wat je nodig
hebt tijden een tour, maar ook een 4 daagse tour. Hij vertelde hoe bang hij was
geweest op zijn eerste klim in een grot.
De
rangers zijn er nog niet over uit of de Wind Cave en
de Jewel Cave aan elkaar zitten.
Deze
grot is, met bijna 500 kilometer, een van de langste grotten ter wereld. Jewel
Cave werd in 1908 een nationaal monument. Van het grottenstelsel is nog maar
een klein deel ontdekt. Ieder jaar wordt er een aantal kilometer aan het
verkende gebied toegevoegd. De naam Jewel Cave is afgeleid van de prachtige calcietkristallen die de wanden in deze grot versieren. Ook
stalactieten en stalagmieten vind je in deze grot.
Gereden:
70miles/ 113km
WindCave National Park Geen
rondleidingen in Jewel Cave vandaag J
Vrijdag 29 mei
Wij
hebben 3 nachten op camping in Custer gehad, nu
richting Rawlings. Richting de warmte en afscheid
nemen van de vele regenval. Dit is een tussenstop naar Salt Lake, dat nog
1100km verder ligt. De 2e stop is in Jensen. In Jensen gaan wij naar Dinosaurus
uitgravingen kijken.
Nu
is het alleen maar regen, landklimaat. Salt Lake heeft een woestijnklimaat. Het
is daar nu 30 graden en geen regen. Dit was één van de langste etappes deze
reis. Normaal lunchen wij op een vakantie niet, maar op deze ritten stoppen we
meestal bij een fastfood restaurant, waar de USA (& Canada) er gelukkig
heel veel van hebben J,
vandaag was het de beurt aan een McDonalds.
Gereden:
350miles/ 563km
Afscheidsbord BeaverLake
Campground Custer SD
Zaterdag 30 mei
Vandaag
via Jensen op weg naar Salt Lake City. Wij volgen eerst de interstate
80 totdat we een afslag naar het zuiden Dit is de 191 nemen. De weg wordt
aardig smal, en gaat constant rechtdoor. De weg voert langs de Flaming George National Recration
Area, een gebied met canyons en een stuwdam. Wij
maken een aantal stops om foto’s te maken. Een
sheriff die zijn lunchpauze houd, raad ons ook beneden
bij de rivier te kijken. Via een smalle bochtige weg komen wij daar. Aangezien
wij officieel entree moeten betalen, en wij niet van plan zijn om een boot te
lanceren, gaan wij weer verder.
Wij
gaan verder naar het National Dinosaur Monument, het landschap krijgt zijn
kenmerkende rode rotsen en wordt woestijnachtig. Aangekomen
bij het monument gaan wij met een busje naar de groeve, waar veel dinosaurus
fossielen zijn gevonden. Om de groeve is een gebouw geplaatst waardoor
de resterende fossielen goed zichtbaar zijn.
Vervolgens
naar een camping (Green River Campground) die bij het
monument hoort. Die ligt er mooi bij, en na een plekje te hebben uitgezocht,
betalen wij $12,- in een envelop, en parkeren
achteruit (tegen het verkeer ) in, iets wat tussen ons de nodige discussie
brengt (kijk uit voor het paaltje – ik zie geen paaltje – enz
J )
Campground Rawlins Klaar voor vertrek Staatsgrens
Utah Dinosaur National Monument
Zondag 31 mei
De
laatste etappe naar de laatste camping. Een dag eerder dan gepland. Gelukkig al
1 dag geen regen gehad.
Wij
zijn bij Denny’s gestopt voor de lunch. Dan hoef je
voorlopig niet meer te eten.
Bij
Salt Lake is er een Campingworld, daar wilde wij wel
even kijken wat er allemaal te koop is voor een camper, deze was helaas dicht.
We staan deze laatste 3 nachten op KOA SaltLake We komen dag eerder
op de camping aan, met als gevolg dat we een andere plaats krijgen. We staan nu
tussen allemaal hele grote campers. De campers zijn echt groot, die van de
buurman heeft een lengte van 24 meter, en gebruikt een VW Beetle
voor dagelijks vervoer.
We hebben een rustige mooie plek. We zitten lekker in de zon met
een temperatuur van ongeveer 30 C. De weg naar Salt Lake was erg mooi, dwars
door de bergen heen. Simone ontdekt nog een optie van de automaat, bij een
helling van 8% schakelt ze de versnellingsbak terug naar 3, waardoor de camper
rustiger naar beneden gaat. Op het laatste gedeelte naar Salt Lake gaat het nog
bijna mis, als er voor Simone één auto vanuit stilstand de highway opkomt. Ze
schrikt behoorlijk en gaat in de remmen, luid toeterend. Achter ons zit nog een
vrachtwagen.
Gereden:
216 mijl / 348 km
Campground Green River Buurman
op KOA Salt Lake Filmpje Onderweg
naar SaltLake City (klik op logo)
Maandag 1 juni
Salt
Lake City staat op het programma. Eerst een bezoek aan Temple
Square. We kopen een dagkaart á $6,25 p.p. voor de TRAX ,
een tram, die vlak buiten de camping stopt. We konden ook met een busje van de
kerk naar Temple Square, maar daar hadden we geen zin
in. We namelijk ook nog verder Salt Lake in. De buitenkant van Temple Square ziet er mooier uit dan binnen in de gebouwen.
Er staan een aantal mooie kerken op het terrein, die helaas niet voor iedereen
(alleen Mormonen) toegangelijk zin. We kijken nog even
in het VisitorCenter. In het centrum van Salt Lake,
eindelijk naar een Starbucks geweest, daar verlangde ik al een hele tijd naar.
De koude caramelkoffie smaakte erg lekker.
Het was de moeite waard. Een stukje verderop hadden ze van een station een gedeelte
van een mall gemaakt. Het zag er mooi uit. Alleen was
de rest van de mall buiten, en de temperatuur was
rond de 27 C. Geen shopweer. Gauw terug naar de camping, vanavond gaan we uit
eten, omdat het de laatste dagen zijn in de USA, morgen inpakken en woensdag
terug. Rallph had een leuk BBQ-restaurant gevonden op
internet met goede recensies. Wel met de tram een half uurtje rijden.
Restaurant stond in een achterbuur van Salt Lake, gebouw was oud. Even binnen
gekeken, maar toch weer naar buiten, terug de tram in, we voelden ons niet
veilig. Dan maar in het centrum proberen wat te eten.
We
vonden echter geen restaurant waar je lekker kon zitten, meer een soort
snackbar-achtige tentjes. Uiteindelijk een foodcourt bij Macy’s
gevonden, we kozen daarbij voor Chinees. We gaan in Nederland wel weer een keer
echt uit eten.
Gereden:
0 miles / 0 km
Temple Square Salt Lake City
Dinsdag 2 juni
De
dag van de schoonmaak en inpak. We gaan eerst naar de Wallmart
voor de laatste inkopen, voor het thuisfront. Terug naar de camping, voor het
wassen van de camper. Echter deze wasstraten waren te laag (11 feet, benodigd 13 feet) voor onze
camper. We hadden nog een adres voor een truckwash achtter de hand, deze was druk en kostte $ 28. Ralph heeft
toen Cruise America gebeld, en deze vertelde dat we de camper niet aan de
buitenkant hoefde schoon te maken. Op het huurcontract was dit erg onduidelijk. Terug op
de camping de propaantank laten bijvullen, Cruise America wil dit ook wel doen,
maar dan wordt het veel duurder. We betaalden nu voor 3,28 gallon (12,4 liter)
$10,- totale inhoud van de tank is 14 gallon. We
hebben gedurende 4 weken ongeveer ¼ tank gebruikt (tank wordt voor maximaal ¾
gevuld).
Daarna
koffers ingepakt, wat weg kan, weggedaan. We hebben bij de Wallmart
nog e kofferweger gekocht. De koffers mogen namelijk maar 23 kg wegen. De
camper zo gfoed als mogelijk schoongemaakt, morgen de
laatste dingen nog inpakken en schoonmaken. Rond 15 uur waren we klaar, lekker
in de zon gezeten. Ook hadden we goed contact met de naaste buren, deze kwamen
uit Iowa, de vrouw van het echtpaar was een een keer
bij de Keukenhof geweest. We hebben de overgebleven
kaas en bakboter nog aan de buren gegeven.
Woensdag 3 juni/ Donderdag 4 juni
De
dag van de terugreis. Ralph doucht nog een keer op de camping, nadat de we de
grijs- en watertanks hebben geleegd. Vervolgens tanken we de camper af, en gaan
op weg naar Cruise America. Ralph geniet nog even van het geluid van de V8
motor J. De camper wordt in orde bevonden, en we krijgen de $500,- borg terug. Cruise America regel een taxi naar het
vliegveld, kosten $35,-
Op
het vliegveld is het wachten, we zijn er rond 11 uur, en vertrekken om 16:37.
We doden de tijd bij Starbucks, eten wat en Simone werkt het verslag bij op de
laptop. In het vliegtuig is er genoeg plek, en we nemen ieder 2 vrije stoelen.
Het vliegen gaat goed, alleen in het begin wat turbulentie. Na een voorspoedig
vlucht komen we een uur te vroeg op Schiphol aan, waar we nog een kwartier
moeten wachten op een vrije gate. Fiona en Sander halen ons op. Terug naar ons
eigen huis.
Gereden:
9 miles/14 km
Gevlogen:
4974 miles / 8006 km
Spullen in de Camper Afscheid van de
Camper Vliegveld Salt Lake “Ons vliegtuig” Onderweg
Totaal
afgelegd: 4036 miles /
6495 km. Gepland 3174 miles/5108 km (volgens
Google Maps)
© 2015
Verslag Simone / Foto’s & website Ralph